Isnin, 28 Disember 2015

5 Sebab Kenapa Kita Perlu Simpan Emas Sekarang

Jom Kita Semak 5 Sebab Kenapa Kita Perlu Simpan Emas Sekarang




KESELAMATAN 

Sedar tak ? Wang yang kita simpan di bank akan hilang secara perlahan-lahan . Setiap kali nak witdraw duit , mesti akan dikenakan caj . Kadang-kadang tu bila akaun bank kita tak aktif , pihak bank akan sedut je baki yg ada dalam bank tu . Pernah kena tak ?

PERLINDUNGAN 

Simpanan dlm bentuk wang fiat (syiling & duit kertas yang kita simpan sekarang ni) akan sentiasa di mamah inflasi. Setiap hari nilai duit akan turun. Tengok la nilai RM berbanding USD skrg. Sedih..

Emas pula kalis inflasi. Nilainya akan semakin meningkat. Yang paling best. Kekayaan kita tidak akan berkurangan jika simpan emas. Sebab tu la raja-raja suka simpan emas. Raja kan kaya

MUDAH DICAIRKAN 

Selain emas , kita juga boleh melabur dalam pasaran saham, hartanah , properti dan bon.

Walaubagaimanapun, kesemua jenis pelaburan ini tidak mudah dicairkan. Jika pada satu masa kita amat memerlukan duit, pelaburan jenis ini perlu ambil masa yang panjang untuk dijual atau ditukar ke dalam bentuk wang.

Emas pula sangat mudah dicairkan. Malah anda boleh menukarkannya kedalam bentuk wang dimana saja seluruh dunia ni . Sebab apa ? Sebab permintaan terhadap emas memang sentiasa tinggi terutamanya di kedai-kedai emas , kedai pajak gadai , peminat emas dan lain-lain .

TAHAN LAMA

Aset seperti rumah,kedai, kereta, surat berharga malah wang kertas akan mudah terbakar atau berendam di dlm air apabila berlakunya bencana alam . Nilainya juga akan hilang.

Emas pula bersifat tahan pada api dan air. Emas hanya akan melebur pada suhu 1083 darjah Celsius.


HAK PEMILIKAN DAN PENGELOLAAN SENDIRI

Anda beli emas, anda dapat emas , anda pegang emas , anda simpan emas dan anda yang menguruskan segalanya . Bukan pihak lain atau pihak ketiga.

Sama ada anda menyimpannya di rumah atau di peti simpanan (safety deposit) , tiada siapa yang mampu menghalang diri anda sendiri untuk mengambilnya apabila perlu.

Sekiranya anda ingin memajak atau menjualnya , bagi mendapatkan wang, bila-bila masa sahaja anda boleh buat.

Namun, sekiranya aset anda dalam bentuk yang lain, ianya mungkin mengambil masa yang lama , mungkin 10 hari bekerja , walaupun dalam keadaan kecemasan , di saat anda memerlukan, kerana ianya tidak mudah dicairkan.

Lihat sahaja pada tabung insurans atau tabung KWSP anda sendiri sebagai contoh , agak sukar untuk mengeluarkannya , walaupun ianya untuk pembiayaan ahli keluarga anda yang sedang tenat memerlukan kos pembedahan atau rawatan yang segera. Pelbagai prosedur perlu diikuti .

Kemungkinan besar, ada yang meninggal terlebih dahulu, nauzubillah.





SMS / WhatsApp : 019-2692067


1 ulasan:

  1. Ya betul dengan ekonomi sekarang ini, membeli emas salah satu solusi untuk keluar dari kemelut kewangan kelak.

    BalasPadam